آخرین اخبار

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی: روسیه از طریق خدشه وارد کردن بر ارتباطات منطقه‌ای ما، به دنبال گسترش نقش خود در منطقه است

شهریار حیدری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر قرار است کشوری مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است نه امارات متحده عربی که عمرش به اندازه سکونت در یکی از جزایر ما نمی‌رسد.

اشتراک گذاری
22 تیر 1402
کد مطلب : 6115

شهریار حیدری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر قرار است کشوری مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است نه امارات متحده عربی که عمرش به اندازه سکونت در یکی از جزایر ما نمی‌رسد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی: روسیه از طریق خدشه وارد کردن بر ارتباطات منطقه‌ای ما، به دنبال گسترش نقش خود در منطقه است

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه کشور‌های فرامنطقه‌ای برای حضور در منطقه، به دنبال بهانه هستند، اظهار کرد: ترجیح ما این است که کشور‌های منطقه‌ای از جمله امارات سعی کنند دستاویز کشور‌های فرامنطقه‌ای نشوند؛ چون تمام جزایر خلیح فارس در طول تاریخ متعلق به ایران بوده است.

شهریار حیدری در خصوص بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در خصوص جزایر سه گانه، اظهار داشت: با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای یعنی ارتباط دیپلماتیک مجدد بین ایران با عربستان، بحرین و مصر و همچنین عربستان با یمن و سوریه، ثبات پایدار امنیتی در منطقه ایجاد شده است که ممکن است این ثبات برای برخی از کشور‌های فرامنطقه‌ای مثل روسیه و غرب خوشایند نباشد. هر کشوری از جمله روسیه که این شبهات را مطرح می‌کند، قطعا دنبال بهره برداری از منطقه خلیج فارس هستند. چون نقش غرب در منطقه در حال کمرنگ شدن است بنابراین روسیه که درگیر جنگ داخلی و هم جنگ با اوکراین می‌باشد، به دنبال پررنگ کردن نقش خود در منطقه است.

امارات دستاویز کشور‌های فرامنطقه‌ای نشود

وی افزود: کشور‌های منطقه‌ای از جمله امارات سعی کنند دستاویز کشور‌های فرامنطقه‌ای نشود؛ چون تمام جزایر خلیح فارس، در طول تاریخ متعلق به ایران بوده است و زمانی که دریاسالار اسکندر به نام «نئارخوس» وضعیت خلیج فارس و آب‌های دنیا را بررسی می‌کند در تاریخ آورده است که تمام جزایر خلیج فارس متعلق به ایران است؛ اما بعد‌ها برخی از مناطق از ایران منفک شدند، اما سه جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی همیشه تاریخ متعلق به ایران بوده است و این مساله برای امارات، شورای همکاری خلیج فارس و کشور‌های غربی شفاف است.


بیشتر بخوانید: واکنش ایران به ادعا‌های مطرح‌شده درباره جزایر سه‌گانه ایرانی


«عادی سازی روابط» راه حل مشکلات منطقه‌ای

آقای حیدری با بیان اینکه کشور‌های فرامنطقه‌ای برای حضور در منطقه و غارت کردن منابع ملی این کشورها، به دنبال بهانه هستند، گفت: لذا راه حل مشکلات منطقه‌ای، پروسه عادی سازی روابط و رفع سوء تفاهم با کشور‌ها است؛ کشور‌های منطقه‌ای خوشبختانه به این نتیجه رسیدند که باید مشکلات را از طریق گفتگو حل و فصل کنند که ایران از ۲۰ سال پیش تاکید کرده که باید سعی بر تفاهم و ارتباط داشته باشیم؛ بنابراین مطرح کردن حاکمیت جزایر سه گانه بی نتیجه و بی فایده است، زیرا این کشور‌ها بیشتر از هر کسی می‌دانند این جزایر متعلق به ایران است.

کشور‌های فرامنطقه‌ای نگران قدرت دریایی ایران هستند

وی با تاکید بر احضار سفیر روسیه توسط دستگاه دیپلماسی ایران، گفت: اگر هدف روسیه خدشه به تمامیت جغرافیایی ایران باشد، دستگاه دیپلماسی ما موظف است که سفیر روسیه را احضار کند؛ اگر قرار است کشوری مدعی حاکمیت بر جزایر سه گانه باشد، آن کشور جمهوری اسلامی ایران است نه امارات متحده عربی که عمرش به اندازه سکونت در یکی از جزایر ما نمی‌رسد. کشور‌های فرامنطقه‌ای نگران قدرت دریایی ایران هستند؛ اما در آینده، قدرت و اشراف ما بر دریا‌های منطقه‌ای بیشتر خواهد شد؛ بنابراین روسیه از طریق خدشه وارد کردن بر ارتباطات منطقه‌ای ما، به دنبال گسترش نقش خود در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =